Київ може втратити одну зі своїх пам’яток, якщо зволікатиме з роботами.
Міст Патона перебуває на межі знищення. Першу в світі суцільнозварну споруду завдовжки півтора кілометра продовжує з'їдати іржа, а бетонні опори невпинно руйнуються, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.
Щодня по ньому проїжджає близько сотні тисяч авто – вдесятеро більше, ніж під час відкриття 1953 року. Однак міст тріщить не тому, що навантаження завелике, а тому, що станом його конструкцій тривалий час ніхто не переймався. Кілька разів переправа вже посилала тривожні сигнали: початку обвалилося гранітне облицювання на опорах, а згодом почав кришитися бетон та ржавіти сталева арматура.
Будь-якої миті частини конструкції можуть обвалитися – такий невтішний висновок фахівців інституту Патона. Вони обстежили частину мосту та констатували, що корозія його буквально з'їдає. "Де накопичилося сміття, де зібралася волога, відбулася корозія, інколи на 50%, тобто товщина металу з 14 мм стала 5-7 мм", - пояснив заступник директора науково-технічного комплексу інституту електрозварювання імені Патона Валерій Позняков.
Такого самого висновку дійшли й спеціалісти інституту сталевих конструкцій. Вони постановили: споруді потрібен негайний ремонт, інакше непоправного не уникнути. Погодились і чиновники. "Відповідними профільними інститутами робилося обстеження, і є їхнє заключення, що міст потребує термінового ремонту", - заявив перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
Однак реконструювати споруду не квапляться. Виявляється, не дозволяє її статус – пам'ятки архітектури. 66 років тому міст став першим у світі суцільнозварним завдовжки в понад півтора кілометра. "Це досягнення століття в царині таких унікальних споруд", - пояснив президент НАН України Борис Патон.
Реконструкція передбачає повну заміну покриття мосту, вона дасть змогу зробити більше смуг для руху. Але зовнішній вигляд споруди змінювати не можна. Реставрація ж дасть можливість залатати поточні діри і не змінить зовнішній вигляд, та от і прослужить міст недовго. "Як його ремонтувати, ми маємо визначитися. Якщо це реконструкція, то ми зможемо замінити верхнє полотно з залізобетонного на суцільне металеве. Якщо це буде реставрація, то відповідно, змушені будемо реставрувати його в такому вигляді, в якому він був побудований в 53-му році", - пояснив Микола Поворозник.
Міністерство культури тимчасово може позбавити міст статусу пам'ятки архітектури – і це допоможе провести потрібні роботи. Однак там поки що вагаються – не впевнені, чи вдасться повернути цей статус, якщо споруда вже не буде суцільнозварною. В інституті Патона проти того, аби міст позбавляли статусу пам'ятки архітектури, тож пропонують провести реставрацію із пристосуванням – тобто за допомогою певних технологій відновити властивості металу. Тоді споруда простоїть іще зо два десятки років.
Кореспондент ТСН Інна Власова