Окрім залізних конструкцій, поступово руйнуються і бетонні опори
Всього в Києві є понад 60 мостів та шляхопроводів. І фахівці кажуть, що 90% із них в аварійному стані. У Києві діє 5 автомобільних мостів через Дніпро. А найдавніший з них міст Патона - йому вже 66 років. Перший у світі суцільнозварний міст завдовжки півтора кілометра. Один із найбільших мостів Європи. І найбільш втомлений у столиці. Його опори обвалюються на очах у киян, а сталеві конструкції з’їдає корозія. Скільки ще витримає переправа і чому бездіяльні столичні очільники, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.
Очільник інституту електрозварювання імені Євгена Патона – Валерій Позняков занепокоєний станом моста. За його словами, якщо не почати роботи просто зараз, може статися аварійне зупинення моста. І це найкращий сценарій. “В найгіршому випадку може статися завалення якихось конструкцій”, - каже Позняков.
Бездіяльністю влади приголомшений і президент академії наук України, син автора проекту моста - Борис Патон - кажуть його колеги. За їхніми словами, саме Борис Євгенійович рік тому, після того, як обвалилась одна з залізних балок мосту, зібрав вчених та чиновників на чолі із мером Кличком. За результатами зустрічі інститут сталевих конструкцій ім. Шимановського провів дослідження мосту. На це з місцевого бюджету було виділено 4 мільйони гривень. Висновки фахівців були невтішні. Міст визнали аварійним.
Після цього міст узялися рятувати. На проектні роботи з держбюджету було виділено 20 мільйонів гривень. Але робіт так і виконали. Перед тим, як їх проводити, необхідно зробити детальне дослідження усіх металевих конструкцій - розповідає Позняков. Не дочекавшись дій від київських чиновників, фахівці інституту Патона за власний кошт провели дослідження одного з 26-ти прогонів.
“Ми побачили, що на одній з головних балок локальні сліди корозії металу, яка вразила метал на нижньому поясі, горизонтальне та поздовжнє ребро локально, на 50-60% втрата товщі металу. Це насторожує.
Міст уже не витримує навантаження. За день тут проїжджає понад 10 тисяч автівок. Це в 15 разів більше ніж у 53 році, коли його відкрили. Євген Патон за революційною на той час технологією спроектував суцільну зварну конструкцію. Вже за наших часів його витвір назвуть найкращим цільно-зварним об’єктом 20-го сторіччя і нададуть статус пам’ятки архітектури. З моменту відкриття капітально міст не ремонтували жодного разу, лише реставрації. Усе через статус "культурної спадщини".
Директор "Київавтодору" Олександр Густєлєв скаржиться – не може розпочати ремонтні роботи, поки не отримає дозволу Мінкульту. Мовляв, статус пам’ятки архітектури дозволяє проводити лише реставрацію, а міст потребує реконструкції. А міністерство не хоче навіть тимчасово скасувати статус. У мінкульті відповідають, що не мають повноважень щодо ремонту. Тому, гроші є, а використати їх не можна. Але навіть це не проблема, якби ж було бажання чиновників – кажуть у Мінкульті.
Поки чиновники сперечаються, кияни втрачають один із символів міста. Окрім залізних конструкцій, поступово руйнуються і бетонні опори. Скільки ще протримається витвір Євгена Патона, фахівці прогнозувати не беруться.
Нагадаємо, 2 серпня в Києві обвалилася частина мосту, що сполучає правий берег і Труханів острів. У "Київавтодорі" запевняють, що міст, який веде до Труханового острову, безпечний для пішоходів і перебуває під наглядом фахівців.
Іван Воробйов, Андрій Вєтошкін, ТСН, 1+1.