ТСН.ua розібрався у деталях історії з будівництвом торгово-розважального центру "Оазис", яке збурило громадськість улітку.
Останніми днями не вщухають пристрасті навколо скандального будівництва ТРЦ "Оазис" на станції метро Героїв Дніпра у Києві, яке почалося ще у червні. ТСН.ua розібрався в історії.
З чого все почалося
Ще у 2003 році компанія "Елікон ЛТД" виграла інвестиційний конкурс для будівництва торгово-розважального комплексу на так званому колі - на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра - просто на виході з однойменної станції метро та на шляхах пасажиропотоку до кінцевих зупинок різноманітного транспорту.
Оренду відповідної ділянки було оформлено пізніше - у 2005 році відповідним рішенням Київради. За два роки (у 2007-му) компанією також було оформлено оренду прилеглих ділянок, які планували використати для будівництва підземних торгових і технічних приміщень. Обидва договори оренди були продовжені у 2013 році.
Проте будівництво розпочалося не одразу. На перешкоді йому тоді стала Державтоінспекція, яка не погодила генеральний план будівництва. Співробітники ДАІ ГУ МВС керувалися низкою причин. Зокрема, проект не передбачав паркінгів для паркування транспорту працівників і відвідувачів, окрім того були порушені будівельні норми щодо заїздів, виїздів, пішохідних переходів тощо.
"Елікон ЛТД" розпочала судову тяганину з ДАІ, яку врешті решт виграла у 2012 році. Відповідним рішенням Вищого апеляційного суду Державтоінспекцію було зобов'язано погодити генплан майбутнього ТРЦ.
Хто будує
Як пишуть Наші гроші, ТОВ "Елікон ЛТД" за увесь свій час існування з 1996 року змінило кількох власників, і деякі з них були підставні.
Станом на 2015 рік фірму було зареєстровано на Ганну Василівну Вергес на вул. Декабристів 2а, де приписана низка фірм, пов'язаних з народним депутатом від БПП Валерієм Іщенком (колишній депутат Київради від УДАРу), зазначає видання.
"Сім'я Валерія Іщенка через фірму "Український будівельний холдинг" контролює майже 15% підземних переходів Києва, у яких ведеться торгівля. У тому числі фірма щонайменше з 2012 орендує підземні переходи на перехресті Героїв Дніпра і Оболонського проспекту", - пише видання.
До речі, така інформація у ЗМІ корелюється із заявами місцевих жителів з ініціативної групи, які виступають проти будівництва. За їхніми словами, компанія "Елікон" останнім часом активно розводила стихійну торгівлю у переходах на станції Героїв Дніпра, дозволяючи торговцям встановлювати там свої лотки і МАФи за певну плату. Тепер же, забудовник лякає місцевих жителів ситуацією зі стихійною торгівлею, обіцяючи привести все до ладу з появою торгового центру. Тож виходить, компанія рятує територію сама від себе ж.
"Елікон" будує не сама. Роботи вона замовила фірмі ТОВ "Мегалайн Інжиніринг". Автор проекту - ТОВ "БІП-ПМ".
Аргументи сторін
Із будівництвом "Елікон" зволікала до 2016 року і розпочала його без будь-яких узгоджень із громадою. Місцеві жителі почали хвилюватися, ще коли влітку по периметру кола біля виходів зі станції метро зненацька з'явився зелений паркан з надписами "Метробуд" і оголошеннями "Хімічне закріплення ґрунтів уздовж платформенної дільниці станції метро "Героїв Дніпра".
Як виявилося, ґрунти дійсно укріплювали. За словами радника начальника КП "Київський метрополітен" Наталки Макогон, ця частина робіт передує будь-якому будівництву поблизу станцій метрополітену.
"Оскільки будівництво здійснюється у безпосередній близькості до метро, на першому етапі робіт інвестор був зобов'язаний укріпити ґрунти навколо станції, що і було зроблено. За точно таким самим принципом у Києві здійснювався проект по ТРЦ Dream Town (на пр. Оболонському вздовж станцій метро Оболонь-Героїв Дніпра, - ред.). Це й усе, що стосувалося метрополітену. На сьогоднішній день метрополітен здійснює виключно технічний нагляд. У подальшому всі роботи контролює місто", - повідомила Макогон у коментарі ТСН.ua.
Не зважаючи на таку безумовну користь для станції метро, у місцевих жителів є до забудовника чимало претензій, які підкріплюються відповідними подіями.
Так, одним з аргументів місцевих жителів проти забудови є фактор небезпеки. На платформі станції метро помітили нові тріщини, одна з яких, за словами активістів, сягала 10 м. Пізніше фото однієї з тріщин на підлозі почали розповсюджувати у соцмережах.
Крім того, у стелі тунелю утворилася діра, яку оперативно закрили металевою пластиною та пофарбували у білий колір.
У керівництві метрополітену відреагували на ці події, створивши спецкомісії. Кажуть, що тріщин на станції і до того було чимало, а пошкоджене склепіння станції безпеці пасажирів не загрожує. За словами начальника метрополітену Віктора Брагінського, зараз нові технології дозволяють будувати не то що над станцією метро, а й у сейсмічних зонах.
Забудовник запевнив, що станція не обвалиться. "Теоретичні та практичні розрахунки доводять, що станція зруйнуватися не може. Жодних робіт над самою станцією ми не виконуємо. Палі розміщуються на відстані 2,5-3 метрів від самої станції", - заявив директор ТОВ "Мегалайн Інжиніринг" Володимир Градісов.
У свою чергу автор проекту, директор ТОВ "БІП-ПМ" Віктор Каменєв пояснив, що в результаті будівництва станція навпаки буде зміцнена: "Метрові палі опустили на глибину 24 метри, тобто, все навантаження будівлі перейде на ґрунтові шари набагато нижче, ніж сама станція. Більш того, сама станція перекривається додатковими конструкціями".
І тут аргументом на користь забудовника виступає наявність усієї дозвільної документації – дозвіл на підготовчі роботи, на будівництво ТРЦ тощо. Брагинський наголосив, що проект пройшов усі експертизи, зокрема і щодо вимог пожежної безпеки. У випадку надзвичайної ситуації у проекті передбачені спеціальні заслінки, які дозволяють відокремити приміщення торгового центру від метрополітену.
Однак місцеві мешканці закидають інвесторам і забудовникам те, що поява ТРЦ негативно вплине на величезний пасажиропотік на станції метро, поблизу якої є чимало кінцевих зупинок різноманітного транспорту - тролейбусів, автобусі та маршруток, зокрема на Вишгород. Людей обурює те, що на колі вже зносять один із входів до станції.
У забудовника відкидають ці звинувачення, мовляв, це марні вигадки. "Станція функціонуватиме лише із одним закритим вестибюлем - проте ані години її роботи, ані кількість пасажирів, яких вона може перевозити, не змінюється", - йдеться у повідомленні на офіційній сторінці проекту Oasis Kyiv у Facebook, де зокрема викладають фото майбутнього ТРЦ.
Наступна скарга людей - проведення гучних робіт у нічний час. Гучні роботи - це забивання свай, яке, зважаючи на техніку безпеки, не може проводитися над метрополітеном у час перевезення пасажирів, тож відбувається вночі - з першої години ночі до п'ятої години дня. Решта робіт, тобто роботи з підготовки свай, арматури, каркасів тощо, проводяться у період часу з п'ятої години ранку до першої години ночі.
За словами забудовника, гучні роботи, які заважають спати мешканцям прилеглих будинків, планували завершити до 20 вересня. Але через блокування будівництва, яке організовують активісти, завершення цих робіт може бути відтерміновано. Тож забудовник звернувся до активістів з проханням припинити перешкоджати будівництву.
Відкритим залишається запитання, а чи не повинні були забудовники перед початком гучних нічних робіт, узгодити їх із місцевою громадою, спокій якої вони можуть порушити. На це представники забудовника відповідали, що дізнатися про заплановане будівництво можна було з відповідних документів на сайті КМДА.
Також директор ТОВ "Мегалайн Інжиніринг" Володимир Градісов також повідомив, що після завершення робіт зі сваями, будівництво проводитиметься виключно у денний час. За планом, роботи до введення ТРЦ в експлуатацію триватимуть до кінця 2016 року. Тож незручності з проходом до кінцевих зупинок транспорту пасажири метро відчуватимуть ще щонайменше кілька місяців.
Тим часом активісти продовжують протести та чекають громадських слухань, призначених міською владою аж на 29 вересня.