Велосипедний Київ: орієнтація на місцевості

Дата публікації
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Велосипедний Київ: орієнтація на місцевості

nemeza.com

ТСН.ua спробував з'ясувати, що ж таке Київ велосипедний.

Бути велосипедистом у Києві, значно зручніше ніж бути ним, наприклад, у Чернігові, де нещодавно відкрили першу велодоріжку. І, звісно, бути велосипедистом у Києві гірше, ніж бути ним, наприклад, в Амстердамі або Відні. 

Який велосипед обрати

Якщо ви вирішили стати власником велосипеда, то спочатку варто власні бажання зіставити зі своїми матеріальними можливостями. Але не варто вірити міфам, що хороший велосипед обов'язково коштує шалених грошей.

ТСН.ua

Велосипед для прогулянок по місту можна придбати як за 15 так і за 3 тис. грн. Головне – обрати максимально комфортний байк. "Ви повинні, у першу чергу, отримувати задоволення від прогулянки, а не відволікатись на дрібниці: незручне кермо, незручне сидіння тощо. Найкращими для прогулянок будуть велосипеди, на яких встановлені великі м'які сидіння, велике кермо, а рама не дуже висока (наприклад, круїзер)", – радить виконавчий директор мережі прокату, продажу та сервісу велосипедів Олексій Кушка. Орієнтовна вартість таких велосипедів від 6 до 15 тис. грн.

Їздити велосипедом на роботу і при цьому приїжджати в офіс, маючи пристойний вигляд, теж цілком реально завдяки електровелосипедам. "Електровелосипед — це не розвага, а зручний міський транспортний засіб. На ньому можна їхати, як допомагаючи педалями, так і без педалей, не навантажуючи себе фізично і не пітніючи. Якщо будете допомагати педалями, то пробіг на одному заряді акумулятора збільшується", - розповідає власник веломагазину Костянтин Булатніков, який сам збирає електровелосипеди. За його словами, діапазон застосування електровелосипеда доволі широкий: можна їздити на роботу, дачу чи риболовлю. Купити електровелосипед можна від 9 тис. грн, а верхня планка ціни може сягати 20 тис. і вище.

Для спорту велосипед обирається залежно від вподобань спортсмена та покриття дороги. Для їзди по асфальту краще купувати велосипед на великих колесах (27,5–29 дюймів) та встановлювати вузьку "слікову" гуму, для більшого накату дорогою (як правило, стосується шосейних велосипедів) — "найнери" (велосипеди на 29-дюймових колесах) або "фікс" (велосипед із фіксованою задньою зіркою). Для їзди пересічною місцевістю обирають велосипеди на 26–27,5-дюймових колесах із м'якою передньою та задньою вилкою або лише передньою (хардтейл). Вартість таких велосипедів стартує від 5 тис. грн.

Байк для велопоходу кожен обирає згідно з власними потребами, але є загальні правила, про які не варто забувати. Небажанами для велопоходів є шосейні та міські велосипеди, але все залежить від покриття дороги на маршруті та вашої фізичної підготовки, суворих обмежень тут немає. Велоексперти нагадують, що перед походом свій байк варто додатково обладнати багажником, сумками та комбінованими покришками (напівслік) — для зручної їзди ділянками маршруту з різним покриттям.

Стереотипи при виборі велосипеда

Обираючи велосипед, люди часто йдуть за модою або покладаються на власні упередження. "Наприклад, багато хто думає, що найоптимальнійший вибір — це гірський велосипед, бо він нібито найзручніший і найефективніший. Але насправді більшість часу люди їздять по асфальту. Навіть для того, аби доїхати до парку, жителі міста долають великі відстані дорогами", - каже власник веломагазину та веломайстерні Антон Вакуленко.

Також, хибним він називає твердження, що гірські велосипеди — найдешевші в обслуговуванні і дозволяють найбільше заощадити при купівлі. Насправді, каже Вакуленко, найбільш економічно вигідним є міський велосипед з планетарною втулкою.

Де кататися в Києві

Місце для катання велосипедом краще обирати залежно від його можливостей. "Якщо мета — "показатись" на публіку зі стильним сітібайком, то треба їхати в якийсь парк. Найкраще для цього підходять Маріїнський парк, Оболонська набережна, ВДНГ або парк Шевченка, — розповідає активіст "Асоціації велосипедистів Киева" (АВК) Богдан Лепявко. — Якщо ж головна мета — покататись, то для міського велосипеда підходить Труханів острів, парк Партизанської Слави, маленькі вулички Подолу".

Гірський (кросовий) велосипед можна вигуляти на так званих "маршрутах здоров'я" з гіршим покриттям — у парку Дружби народів, Биківнянському і Микільському лісах, Голосіївському парку і Сирецькому гаю. Під Києвом для цього також підходять Бориспільський ліс, Пуща-Водиця, Гостомель, Буча та Ірпінь.

Любителів шосейних велосипедів, які їздять на великих швидкостях, можна зустріти на трасі в напрямку Вишгорода, особливо цього літа (щонеділі у Вишгородському районі відбуваються безпечні велотренування VR120 у супроводі ДАІ), на Житомирській і Ковельській трасах. "Добре на шосейнику кататись на південь від Києва: Хотів, Чабани і далі в бік Обухова, Василькова. Завжди слід уникати великих доріг та трас. Виняток становить Житомирська траса, бо там широке узбіччя, хоча і вона зручна для тренувань, а не покатушок", — застерігає велоактивіст Лепявко.

Останнім часом зростає популярність нічних катань на велосипеді у великих компаніях. На нічні катання вирушають в основному на вихідних, використовуючи гірські або міські велосипеди. За ніч велосипедисти накатують по Києву від 40 до 140 кілометрів. Є й такі велогрупи, які катаються вночі не по асфальту, який в Україні сам по собі часто стає випробуванням для транспорту з будь-якою кількістю коліс, а й по ґрунтах.

ТСН.ua

Велоінфраструктура Києва

Якщо говорити про можливості для велосипедистів у самому Києві, то тих, хто мріє їздити лише по велодоріжках, чекає розчарування: вулиць, де вони є, у місті обмаль. Їх можна легко перелічити: пр. Бажана, вул. Здолбунівська, Дніпровська набережна, пр. Перемоги (від в'їзду в Київ перед метро "Житомирська" до метро "Святошин", у планах — подовжити її до Повітрофлотського проспекту), Оболонська набережна, вул. Драгомирова.

Наприкінці бул. Дружби народів є щось, що нагадує велодоріжку, але нею не є. "Це якесь непорозуміння, а не велодоріжка, незрозуміло, хто і для чого її зробив", - каже одна з координаторок АВК Ксенія Семенова, яка працює на громадських засадах радником міського голови з питань розвитку велоінфраструктури.

За її словами, перший повноцінний веломаршрут у Києві, який сполучає місця, де люди живуть і куди їздять на роботу, лише будується. Ідеться про маршрут з Троєщини до Європейської площі (поки зроблена тільки його частина на Трухановому острові. На вул. Оноре де Бальзака і пр. Генерала Ватутіна тривають роботи, від Труханового острова до Європейської площі веломаршрут пролягатиме через Хрещатий парк, але роботи ще навіть не починалися).

ТСН.ua

Коли завершиться реконструкція Поштової площі, там також має бути передбачено місце для руху велосипедистів і маломобільних груп населення. "Проект реконструкції, який передбачає місце для велосипедистів, ще не затверджено. Але вже відомо, що там не буде велодоріжок через велику кількість пішоходів. Однак міська влада обіцяє, що для велосипедистів передбачать умови руху: не буде сходів та інших перешкод, натомість зроблять пандуси і рампи", - розповіла Ксенія Семенова.

Протягом минулого року Київ нарешті отримав міську цільову програму з розвитку велосипедної інфраструктури на 2015–2019 роки. Але поки що вона існує лише на папері. Її розробили в департаменті містобудування та архітектури КМДА за участі активістів АВК, транспортників Німецького товариства міжнародного співробітництва в Україні (GIZ) і КП "Житлоінвестбуд-УКБ", але не знайшли на неї фінансування. Програма передбачає будівництво близько 280 км велосипедних маршрутів протягом п'яти років (плюс створення супутньої інфраструктури).

Кошторис велоконцепції змінювався декілька разів. За словами радниці директора департаменту містобудування КМДА Алевтини Драженко, спочатку ця сума становила 870 млн грн, але після всіх перерахунків зросла до 914 млн грн. "У нас були попередні домовленості зі Світовим банком, але вони не реалізувалися. У банку повідомили, що можуть інвестувати лише загальну транспортну стратегію Києва", - пояснює вона. У департаменті спробували максимально урізати кошторис, щоб отримати фінансування велоконцепції з міського бюджету Києва, але навіть після всіх скорочень він перевущує 413 млн грн. "Оскільки зараз це суттєве навантаження на бюджет, програму вирішили відкласти. Наразі триває пошук альтернативних джерел фінансування", — пояснили в Департаменті містобудування та архітектури КМДА.

Якщо гроші все ж знайдуть і програму розвитку велоінфраструктури в столиці України почнуть реалізовувати, то в Києві щороку з'являтимуться нові веломаршрути, у т.ч. рекреаційні, перехоплюючі велопаркінги, інфостенди з велонавігацією тощо. 

ТСН.ua

Об'єднання велосипедистів

Щоб лобіювати свої інтереси на дорогах і в міському житті, велосипедисти об'єднують зусилля. Найактивнішим осередком є громадська організація "Асоціація велосипедистів Києва". На початку літа цього року кількість членів АВК досягла 400 осіб (для порівняння: подібні організації в Європі налічують тисячі, а то й десятки тисяч членів).

З допомогою членів організації і просто активних велосипедистів АВК намагається стимулювати владу створювати велосипедну інфраструктуру в Києві та інших містах України. Проектом АВК є консультаційний експертний центр Український інформаційний центр велотранспорту. Він надає допомогу українським містам у розробці стратегій розвитку велотранспорту.

Нещодавно в Києві з'явилася ще одна громадська організація - "Київський велотрек", яка заявляє своєю метою відродження найстарішого у Європі велотреку на вул. Б. Хмельницького. У новітній історії Києва він виявився непотрібним: 2007 року указом Мінкульту його позбавили статусу пам'ятки історії, а 20 березня 2009 року частково знесли. Зараз впритул до нього добудовують житловий багатоповерховий будинок і паркінг. Активісти відновлення велотреку влаштовують на ньому толоки, екскурсії та щоп'ятниці показують там тематичне кіно просто неба.

Марина Блудша

Наступна публікація