Комунальні служби Києва знову виявилися не готові до негоди. ТСН.ua з'ясовував, що заважає столичним чиновникам оперативно реагувати на завчасно прогнозовані явища стихії.
Аномальний циклон, що розгулявся у західній частині Європи, добрався і до Києва. Після снігових заметів в містах Західної України, і стокілометрових пробок на основних трасах в західній частині нашої країни, в одній великій пробці застиг і Київ.
За останніми даними, в столиці за минулі кілька днів випало понад 50 млн тонн снігу. Висота заметів досягла півметра. Це рекордна кількість опадів за останню сотню років. Майже весь комунальний транспорт виявився заручником стихії, третина всього парку КП "Київпастранс" не змогла самостійно повернутися в депо.
У лікарнях підвищене навантаження - медперсонал працює в дві зміни, в деякі медустанови хворих доставляли на конях - швидкі не могли виїхати за викликом.
У магазинах перебої з продуктами - побіжна оцінка прилавків показує: є проблеми з молочною продукцією, свіжим м'ясом і хлібом. "Через снігопади влада обмежила проїзд великовантажних авто в Київ, ми не можемо доставити продукцію в магазини", - пояснили ТСН.ua в одному з супермаркетів, що входять у велику мережу.
Також через сильний снігопад практично паралізованими виявились повітряні ворота столиці - снігопад паралізував аеропорти "Бориспіль" і "Жуляни", а ряд авіакомпаній на минулих вихідних скасував свої рейси.
Виникли проблеми і у тих, хто збирався виїхати з Києва в ці вихідні залізничним транспортом: поїзди подавали із запізненням. Ситуацію погіршила і загальна паніка - на Центральному залізничному вокзалі накопичилась величезна кількість людей, які вирішили виїхати до місця відправлення за кілька годин.
Через наплив пасажирів залізничникам довелося зробити всі зали очікування безкоштовними. Крім цього, практично неможливо було додзвонитися в довідкову залізниці.
Окремо варто згадати ситуацію на дорогах: через снігопади в місті різко збільшилася кількість дрібних ДТП. Проблема ускладнилася ще й тим, що працівники ДАІ через затори не могли оперативно дістатися до місця події.
Проте кияни на вихідних проявили кмітливість. Багато хто знов дістав лижі та сноуборди і відправився кататися вулицями столиці. А дехто використовував звичайні бігові лижі як транспортний засіб. "У неділю добирався з Оболоні до ТЦ SkyMall, що на Троєщині, на лижах. Не дуже зручно - снігу багато і він не втоптаний, але це був єдиний можливий спосіб доїхати", - каже Вадим Петрович, 48-річний киянин.
Масштабні дії
Тим часом місцеві чиновники розгорнули бурхливу (поки більше інформаційну) діяльність. Так, 24 березня в будівлі мерії пройшла екстрена нарада - представники столичної влади визначалися з подальшими діями і звітували про вже виконану роботу. "Замість тролейбусів ми пустимо автобуси, вони будуть ходить там, де розчищено кілька смуг... До кінця дня будуть розчищені трамвайні рейки", - заявив перший заступник голови КМДА Олександр Мазурчак.
"Всю ніч на дорогах столиці працювали дев'ять груп оперативного реагування, які допомогли ліквідувати затори. В місті залишилося лише дві проблемні ділянки, де зараз зосереджені всі сили. Відновлено роботу швидкісного трамваю, а рух трамваїв на Подолі відновлять протягом дня – наразі колії розчищають вручну. Сьогодні також відновлено постачання продуктів, у тому числі і хлібу, до столичних магазинів. Залишається проблемним під'їзд до маленьких магазинів, де ще не розчистили під'їзди, але цю проблему вирішать протягом дня", – повідомив голова КМДА Олександр Попов.
Жваво доповідають про свою роботу і в КП "Київатодор". "Для технологічного прибирання дорожньої мережі задіяна техніка: снігоочисна – 81 од., солерозкидувачів – 87 од. Всього снігоприбиральної техніки – 328 од. На ручному прибиранні задіяно 56 бригад – 400 чол. Вночі працюватиме 242 од. техніки та 150 працівників на ручному прибиранні. Забезпеченню організації дорожнього руху та безперебійної роботи дорожників сприяє ДАІ міста", - повідомляють в організації.
Дивіться ФОТО Читачі ТСН слідкують за роботою снігоприбиральної техніки в Києві
Всього, за інформацією управління з надзвичайних ситуацій КМДА, для прибирання снігу залучені 7,2 тис. працівників комунальних служб та 656 одиниць техніки. Їм допомагають близько 1,5 тис. військовослужбовців Міноборони, пригнали 15 бронетранспортерів, які використовуються для буксирування застряглих у заметах фур.
Протягом доби використано 422,8 тонни піщано-соляної суміші. На середину 24 березня, за інформацією КМДА, у Києві було розчищено від снігу близько 70% вулиць.
Нульова ефективність
Втім, як показав ранок понеділка, дії влади виявилися малоефективними. Як повідомляє ряд ЗМІ, сьогодні рано-вранці в пробці застряг навіть прем'єр-міністр Микола Азаров.
А в Києві спостерігаються затори. Крім того, ускладнює рух низка ДТП на декількох магістралях правого берега столиці. У вечір неділі рух по вулицях був майже зупинений. "З вулиці Фрунзе до Закревського я добираюся на своєму авто, не в годину пік, в гіршому випадку за 30 хвилин. Вчора на це пішло чотири години", - розповідає Наталя Кондратюк, киянка.
"Де ж вся техніка, яку обіцяли вивезти на прибирання вулиць у КП "Київавтодор"? За всі вихідні я бачила на своєму районі один маленький трактор", - дивується Світлана Єгорова, киянка.
"Техніка розгрібає центр - вулиці Інститутську і Хрещатик, а на всі інші вулиці вона не виїжджає", - пише на одному з форумів користувач Максим.
Його думка виглядає цілком правомірною - поки відносно розчищено лише центр. У спальних районах киянам складно навіть дійти до найближчого магазину. "Снігу по пояс. На вихідних тут крутився трактор, але з'ясувалося, що він не комунальний, а приватний і свої послуги пропонував за гроші. Наприклад, розчистити наш маленький двір він нам запропонував за 500 гривень", - говорить Марина Кузьміна, мешканка Мінського масиву.
"Людей і техніки недостатньо. Сьогодні-завтра вантажна техніка почне рухатися до пунктів призначення. Машини обов'язково потраплять на Окружну дорогу, і їх знову доведеться розтягувати бронетранспортерами", - погоджуються в управлінні з надзвичайних ситуацій КМДА.
За інформацією чиновників, в резерві комунальних служб столиці є тільки вісім спеціальних автомобілів, призначених безпосередньо для збору снігу і близько 500 різних машин, які задіюють у таких роботах.
Цього дійсно мало для такого міста як Київ. Для порівняння: у Москві на аналогічних роботах задіяно понад п'ятнадцять тисяч машин. Причому, як повідомляють у комунальній корпорації "Київавтодор", більше половини столичного снігоприбирального автопарку морально і технічно застаріла.
Є й кадрові проблеми - йти на мізерні зарплати у двірники ніхто не хоче. "Зарплати там мізерні, до того ж її затримують. Інвентарем не забезпечують. Хто ж піде працювати на таких умовах. Раніше, наприклад, квартири давали. А зараз навіть нову мітлу вибити складно...",- міркує Ганна К., співробітниця столичного комунального ЖЕКу.
Не вистачає комунальникам і фінансів. У цьому році на підготовку Києва до зими міський бюджет передбачив понад 50 мільйонів гривень, але в підсумку виділив в десять разів менше.
Є проблеми і з оперативним реагуванням на різні НС - скликати наради та готуватися до негоди чиновники починають у самий розпал стихії, а не заздалегідь, як це роблять в країнах ЕС.
Але найбільша проблема - контроль над витрачанням коштів. Так в КП "Київавтодор" стверджують, що піщано-соляна суміш закуповувалася за ціною близько 450 грн за тонну, а Олександр Попов запевняє, що ця суміш коштує в два рази дешевше.