Продовжує зростати кількість звернень щодо порушення мовного законодавства в органах місцевого самоврядування.
Два місяці тому набрав чинності закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь підбив підсумки першого місяця мовного закону. Зокрема, повідомив кількість звернень щодо порушень законодавства.
Відповідний допис Кремінь оприлюднив у Facebook.
Із допису випливає, що Київ та Київська область другий місяць поспіль очолюють рейтинг порушників мовного законодавства.
"За два місяці дії статті 30 мовного закону (з 16 січня по 16 березня 2021 року) на адресу Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 944 повідомлення від громадян України щодо захисту прав на отримання інформації та послуг державною мовою, усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою", - повідомив мовний омбудсман.
Кремінь зазначив, що найбільше повідомлень, звернень та скарг надійшло з Києва та Київської області (368). Із Львівської області надійшло 88 звернень, які стосуються переважно порушень в інших регіонах України (про порушення у Львівській області – 3), із Харківської – 74, Одеської – 38, Дніпропетровської – 35, Чернігівської - 32, Запорізької та Полтавської – по 19, Вінницької – 10.
Переважна більшість (382) звернень стосується відсутності української версії вебсайтів про надання послуг та сайтів інтернет-магазинів, частина сайтів за замовчуванням має недержавну мову.
Ще 211 звернень громадян стосуються порушення їхніх прав у сфері обслуговування (надання послуг здійснювалося недержавною мовою як у окремих магазинах, так і у магазинах великих торговельних мереж, супермаркетах, закладах громадського харчування, банківських установах, салонах краси, перукарнях, ветеринарних клініках).
Продовжує зростати кількість звернень щодо порушення мовного законодавства в органах місцевого самоврядування. Щодо використання недержавної мови депутатами місцевих рад надійшло 48 повідомлень громадян.
"Захищати право громадян вільно спілкуватись і отримувати інформацію та послуги українською мовою в усіх сферах суспільного життя на всій території України - наше головне завдання. Якщо порушення ваших прав супроводжується образами, приниженням, нецензурною лайкою чи публічним приниженням державної мови, раджу невідкладно звертатися до Національної поліції України", - зазначив Кремінь.
Мовний омбудсман нагадав, якщо право людини на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене, потрібно, насамперед, спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою, звернутись до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи.
У разі відмови або не забезпечення надання інформації (послуг) державною мовою, можна подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови, заповнивши відповідну форму на сайті Уповноваженого.
"У разі виникнення запитань щодо механізмів захисту своїх прав на отримання інформації та послуг державною мовою просимо звертатися за номером 044 293 11 79. Телефонна лінія для надання додаткової інформації та консультацій працює у робочі дні з 9:00 до 17:00", - йдеться у повідомленні.
Нагадаємо, у Києві звільнили касирку супермаркету Novus за відмову обслуговувати клієнтку українською мовою.
Зазначимо, в Україні від 16 січня набули чинності норми закону про обслуговування споживачів українською мовою. Згідно зі статтею 30 закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної", всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари й послуги українською мовою. Проте, на прохання клієнта, його обслуговування може здійснюватися іншою, прийнятною для сторін мовою.